Mange børnelydbøger har efterhånden lidt lydeffekter, hvor det er oplagt og passer ind. Lydsiden i Maskernes hus skiller sig ud og er et værk i sig selv, på samme måde som illustrationerne i en fysiske bog også er det. Døres knirken og husets bankelyde forstærker oplæserens ord. At give uhyggen fuld skrue på lydsiden er oplagt i en spændingsfortælling som denne.
Cornelia og hendes mor drager efter forældrenes skilsmisse til en ny by. I bedste gotiske horror-stil ankommer de til en gammel lejlighed, hvor den feberramte Cornelia allerede første nat stifter bekendtskab med husfacadens stenmasker, der hjemsøger sorgfulde sjæle om natten. Om dagen materialiserer de sig til menneskeskabninger uden øjenbryn, der har deres kolde gang i huset og nærmer sig Cornelia mere og mere med deres truende adfærd.
Sammenhængen mellem den hengemte skilsmissesorg og maskernes åndelige overmagt – og vigtigheden af at få forløst den indestængte sorg – bliver et par steder lidt overfortalt. Men som lydillustreret spændingsfortælling er den fint skruet sammen, og de mere livseksistentielle temaer, der folder sig ud i bogen, har bestemt også deres berettigelse. Lars Daneskov er godt skrivende, og efter en årrække at have haft glæde af hans humoristiske højtlæsningsbøger for de 5-9-årige (fx Godnat og sjov godt og Stenfjæs-serien), er det godt at få forfatterstemmens alvorsfulde lune til at tage sin plads på hylderne til de lidt større børn, som det er tilfældet med Pissemyre (Gyldendal, 2020) og her med Maskernes hus.
Lydkulissen er som underlægningsmusikken i en film, og uhyggetemaer væver sig stemningsfuldt ud og ind i oplæsningen, og lader oplæseren tale solo i passende passager. Selvom jeg er glad for lydakkompagnementet, må jeg sige, jeg også nød de velplacerede passager, hvor lydene en stund holdt inde. For litteraturens ord har sin egen musik, der også står smukt og klart alene. De få steder, hvor lydkulisse og oplæsning talte med samme styrke, synes jeg simpelthen, ordene tabte deres kraft.
Lydbogen lægger sig fint i front blandt den nye generation af lydbøger, der afprøver nye veje med lydbogsformatet. Hvis lydbogens format “stepper op”, gør børnenes lyttelæsning det måske også? Måske kan man skabe samme mere-læsning hos børn, som er skabt hos voksenlyttelæseren, der lytter under transport og praktiske gøremål.
Helhedsindtrykket er et meget rigt og velafstemt lydværk. Der ligger bestemt et potentiale i denne filmiske “underlæSningsmusik”. Den er helt oplagt til at understøtte den uhyggelige fortælling. Gad vide, hvordan den vil lyde og fungere til en sjov eller en eftertænksom lydbog?
Maskernes hus anbefales til gyselystne børn, og selvom der er et vist spændingsniveau, kan historien godt lyttes, uden det resulterer i søvnløse nætter. Børn, der ikke er så meget til fantasy, kan også godt have glæde af fortællingen, da udfordringerne i hovedpersonens liv er relaterbare. Temaet om at turde stå ved sig selv og sin sorg og at turde være lidt “skæv på” og anderledes er vedkommende, uanset om barnet har en skilsmisse inde på livet.
Fortællingen er med sit korte handlingsintense forløb godt egnet til familielytning på bilturen. Hvis barnet synes om bogens uhygge, vil det elske at læse Neil Gaimans klassiker Coraline (2002, fra 11 år), hvis parallelverden man ikke så let undslipper, og som er en tand mere klaustrofobisk.
Maskernes hus (lydbog)
af Lars Daneskov
Indlæst af forfatteren
Gyldendal Stereo, 2020
Længde: 2 t. og 1 min.
Målgruppe: 10-13 år
Type: spænding, skilsmisse, spøgelser, at være anderledes